Skip to content

Ψωνάρα και στον Ύπνο μου

26/04/2011

Πριν περίπου ένα χρόνο, ξύπνησα ένα πρωί με ασυνήθιστα έντονο πόνο στη δεξιά βουκκική περιοχή και γνάθο. Τόσο πολύ πονούσα που ούτε να μασήσω δεν γινόταν από κείνη την μεριά. Περνούσαν οι μέρες και δεν υποχωρούσε. Ήταν ξεκάθαρο ότι ο βρουξισμός μου είχε φτάσει στο σημείο να με εμποδίζει από το να απολαμβάνω μια από της αγαπημένες μου δραστηριότητες: το φαΐ. Οπότε έκανα την καρδιά μου τσιμεντόλιθο και έκλεισα ραντεβού στον σε-τρέμω οδοντίατρο.

 

Σύντομο επιστημονικό μπάκραουντ για το τι εστί βρουξισμός (σε δύο γλώσσες):

            Στα Ελληνικά:

Το τρίξιμο των δοντιών (βρουξισμός η αλλιώς τριγμός) είναι μια ακούσια και μη ελεγχόμενη περιαγωγική κίνηση της κάτω γνάθου σε θέση κεντρικής σύγκλεισης (δηλαδή όταν κλείνουμε το στόμα μέχρι να «πατήσουν» τα δόντια το ένα με το άλλο). Οι μασητικές επιφάνειες όλων των δοντιών άνω και κάτω γνάθου βρίσκονται σε συνεχή επαφή και μάλιστα με τα δόντια της κάτω γνάθου να διολισθαίνουν επί των δοντιών της άνω γνάθου σε μεγάλο βαθμό πίεσης και περιαγωγικής κίνησης έτσι ώστε να αρχίζει η αποτριβή της αδαμαντίνης (Πηγή).

            Στα Κυπριακά:

Κοίταξε να δεις μάνα μου, έσιει κόσμον που άμαν τζοιμάται τρίζει τα δόγκια του, δίχα να μπορεί να το κκοττρολάρει. Έσιει που τα τρίζουν τόσον δυνατά που ξυπνά τζείνος που ππέφτει δίπλα τους. Ε, τζαι χαλούν τα δόγκια μάνα μου.

 

Συμπτώματα: Πρωινός πονοκέφαλος, μούδιασμα της μασέλλας, ή/και να μην μπορείς καν να μασήσεις – όπως η yours truly.

Αιτίες: Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, surprise-surprise, το στρες. Ο παλιός καλός φίλος και εχθρός.

 

Τέλος πάντων, εγώ ήξερα που τζαιρό ότι έτριζα τα κατά τ’άλλα υγιέστατα δόντια μου, αλλά δεν εφαντάστηκα ότι ήταν τόσο σοβαρό ώστε τα απλά καθημερινά μέτρα (μείωση καφεΐνης, γιόγκα – λέμε τώρα) να μην είναι αρκετά και να αναγκαστώ να παραγγείλω τον λεγόμενο Νάρθηκα τριγμού (στα κυπριακά mouth guard ή μασελλούδα), για να με προστατέψει από τον εαυτό μου. Δύο επισκέψεις στον δεν-σε-τρέμω-και-τόσο-τελικά οδοντίατρο και 600 ευρώ αργότερα, απέκτησα την μασελλούδαν μου που εφαρμόζει τέλεια στην πάνω οδοντοστοιχία (και με κάνει να μιλώ σαν τον Donald Duck), μα πιο σημαντικά, απέκτησα φοβερές γνώσεις όσον αφορά την πάθηση αυτή.

 

Δώκε προσοχή: Υπάρχει μία θεωρία είπεν ο πασh οδοντιατράρας μου, που λέει ότι τα άτομα με βρουξισμό υποσυνείδητα τρίζουν τα δόντια τους για να τα “λιμάρουν”, να κάμουν δηλαδή τις “μασητικές επιφάνειες” εντελώς ίσιες και συμμετρικές. Και καλά ότι η συμμετρία υποσυνείδητα εξισούται με την ομορφιά και την υγεία. Γιατί μια κουβέντα είναι να λαλείς ότι ένας από τους κυριότερους λόγους βρουξισμού είναι το στρες, αλλά γιατί σε κάποιους να εκφράζεται με βρουξισμό , ενώ σε κάποιους άλλους με διάρροια;

 

Εγώ που λες, μετά από χρόνια δουλειάς, ίσιωσα όλες τις μπροστινές μου μασητικές επιφάνειες αποτελεσματικά, ακόμα και οι κυνόδοντες μου είναι ίσιοι (το χαμόγελο Colgate εγώ το καθιέρωσα), και την περίοδο εκείνη εμάχουμουν να ισιώσω και τα πισινά μου δόντια, κάτι που ακόμα προσπαθώ να κάνω, αλλά μάταια. Ο νάρθηκας μου με εμποδίζει. “Προς το παρόν μάταια”, λέει ο νέος πασh οδοντιατράρας μου, διότι λέει, “αν παρατηρήσεις, θα δεις ότι τόση εν η μανία σου η μία οδοντοστοιχία να αγγίξει την άλλη που έκαμες αυλάτζια, λούκκους τζαι χαντάτζια πας την κάτω πλευρά του νάρθηκα σου. Λαλείς να καταφέρεις να τον τρυπήσεις;”

 

Τώρα λοιπόν, υπάρχει τρόπος να ξεχωρίσεις μία – αγχώδη μεν, αληθινή δε – ψωνάρα, από μία ψωνάρα wannabe:

Αυτοί που με κάποιο τρόπο δουλεύουν για το image ακόμα και εντελώς ασυναίσθητα είναι οι αληθινές ψωνάρες. Οι άλλοι όλοι είναι απλά wannabes.

 

H yours truly συνεχίζει που λες ακάθεκτη, παρ’όλα τα εμπόδια!

 

Τίποτα, τίποτα δεν με σταματά,

θα σε τρυπήσω νάρθηκα να βγω στην άλλη μεριά.

Hey!

Τίποτα, τίποτα δε με σταματά,

θα σε ξεσκίσω αλύπητα γιατί είμαι μια θεά!

 

Σφραγίδα αυθεντίας, Σφραγίδα ποιότητας.
 
 
 
18 Comments leave one →
  1. yiotis permalink
    26/04/2011 13:49

    Welcome to the club!!!
    Το κολπο εν τζιαι ξερεις το ομως!!! Παραγγελεις τζιαι μια γουαιτενινγκ κρεμα που το internet, στην τιμη των 30 ευρω αντι 200 που ηταν να δωκεις στον οδοντογιατρο, τζιαι εσιεις προστασια απο το τριξιμο τζιαι ασπρισμα ατ δε σειμ ταιμ. Κατι σαν το Vidal sassoon shampoo & conditioner!! Δυο σε ενα!! :p

  2. strovoliotis permalink
    26/04/2011 13:59

    Η δική μου εμπειρία για τον βρυγμό, εδώ:

    http://strovoliotis.wordpress.com/2010/03/26/%CE%B2%CF%81%CF%85%CE%B3%CE%BC%CF%8C%CF%82/

    Και όντως, ο νάρθηκας φαίνεται μισοφαγωμένος μετά από ένα χρόνο😦
    Α, και τελικά έχασα και ένα δόντι που φαίνεται είχε τσακρίσει σε κάποια φάση από την πολλή πίεση.

    Ομως πρέπει να πω ότι ο νάρθηκας (και η απώλεια ενός δοντιού= μείωση πίεσης(;)), βελτίωσαν πολύ τα πρωινά ξυπνήματα.

  3. 26/04/2011 14:56

    Είχα τζιαι γιω ποτούτην!!! Αλλά για το μποξ! Μόνο 30 λιρούδες (ήταν προ ευρώ εποχή!) Τζιαι εν τζιαι χρωματιστούδα! Ροζέ!!! Κάμνουν την ίδια δουλειά! Τζιαι η ροζούδα φοσφορίζει, τζιαι τρίζει πουπάνω για να σε ξυπνά να σε θυμίζει να μεν τρίζεις τα δόγκια σου, έστω τζιαι για λλίον!🙂

  4. drSpock permalink
    26/04/2011 17:41

    Εγώ πάλι που τα έτριζα very briefly μιαν περίοδο που προφανώς είχα λίο παραπάνω συναίσθητο στρες, τι είμαι? Wannabe ψωνάρα τον υπόλοιπο καιρό και αληθινή για 2-3 μήνες?! Τι να κάμω γιατρέ μου?!

  5. 26/04/2011 18:23

    Είπα του τζι εγώ ότι το κάμνω μερικές φορές τζαι είπε μου να μου κάμει.
    Το θέμα ένι ότι εγώ έκαμνα το παραπάνω που το άγχος για τα χαλασμένα δόντια. Επίσης κάμνω το κυρίως άμα είμαι μόνη μου τζαι εν έχω να μιλήσω με κανένα. Σφίγγουμαι, σφίγγουμαι τζαι στο τέλος έχω πονοκέφαλο.
    Για τον πονοκέφαλο όμως, εν θορώ να γίνεται κάποια διαφορά. Μόνο για τα δόντια που ισhιώνουν.
    Εν ξέρω, ακόμα σκέφτουμαι αν θα τον βάλω τελικά.
    Εν τζαι το άλλο θέμα. Άμα ξυπνώ μες στη νύχτα τζαι πάω να φιλήσω το καλαμαρούιν πρέπει να φκάλω τζαι το ππουσhλικκούιν; Τούτο εν το ρωτώ του γιατρού! :p

    • Psychia permalink*
      27/04/2011 07:24

      Γίνεται διαφορά σε όλα τα συμπτώματα και καλυτερεύει αισθητά η ποιότητα του ύπνου. Αν αρκείσαι με πεταχτό φιλί αντί γλωσσόφιλο, τότε τα νυχτερινά σου ξυπνήματα μπορούν να συνεχίσουν κανονικά. Αλλά αφού τον έσιεις, δοκίμαστον τον γέριμο!

      • 27/04/2011 15:34

        Εν τον έχω, έννα τον κάμουμεν ΑΜΑ τελειώσουμε ούλλα τα άλλα πράματα που συμβαίνουν στο στόμα μου. :p
        Καλά αφού το πόιντ εν μόνο να μεν τρίφκουνται τα δόντια, αφού τα τρίφκεις που τα τρίφκεις αλλά τρίφεται ο νάρθηκας αντί η επιφάνεια του δοντιού, το σφίξιμο-τρίξιμο συνεχίζει άρα και οι πονοκέφαλοι. Εθκιέβασα το στο ρίσερτς που έκαμα τζι εγώ, έντζαι αποφάσισα το μόνη μου!

      • 28/04/2011 22:29

        Όι ρε, trust me, κάμνει διαφορά και στον πονοκέφαλο. Και στην μασελλίτιδα.

  6. takkamx permalink
    27/04/2011 11:49

    είσαι θεά indeed! έκαμνα το τζιαι εγώ που ήμουν μωρό αλλά επαρέτησα! έτσι ψωνάρα δεν έshει άλλη!! Είσαι μοναδική!!! πάντα με την καλή έννοια🙂

  7. Γιωργος permalink
    27/04/2011 12:15

    Your official song…

    I’m simply the best, better than all the rest
    Better than anyone, anyone you’ve ever met
    You’re stuck on my heart, you hang on every word I say
    Tear us apart no, no, baby, you’d rather be dead… 🙂

  8. 27/04/2011 20:39

    Αλκοόλ, καφεΐνη, κοκαΐνη κομμένα.

    Εδοκίμασες muscle relaxation techniques πριν τον ύπνο;

    • 28/04/2011 22:30

      Τίποτα δεν μπορεί να με εμποδίσει από το να μασάω σίδερα.

  9. Maria permalink
    02/05/2011 18:59

    A μάνα μου! Έχω τον τζαι εγώ τούτον τον βρουξισμόν πως τον λες -τζαι thanks που μου τον έμαθες btw- τζαι ακύρωσα 3 ραντεβού με τον οδοντογιατρό, γιατί ΕΝ ΘΕΛΩ ΜΑΣΕΛΛΑ. Ακουλούθησα ένα δικό μου τρόπο. Τζοίμουμαι με ανοικτό το στόμα τζαι έχω το συνέχεια έννοια. Προσπαθώ επίσης να πέφτω ανάσκελλα αλλά εκτός του ότι ξυπνώ τον άντρα μου τον γέρημο ροχαλίζοντας παραπάνω του, ξυπνώ τζαι που το ροχαλητό μου. Αλλά παρά μασέλλα, καλλλίτερα διακεκομένος ύπνος.

    • Psychia permalink*
      03/05/2011 07:19

      Άμα προτιμάς τους πόνους, τζαι τα χαλασμένα δόντια, τζαι τον διακεκομμένο ύπνο (εντελώς αναποτελεσματική μέθοδος για να προστατεύσει από τον βρουξισμό τζαι που εννά σε γεράσει με ταχύτητα φωτός μπάιδεγουεϊ) που μιαν χαριτωμένη μασελλούα που εννα σου σώσει τις νύχτες σου, τότε εν πολλύς ο μαζοχισμός σου..!

  10. Anonymous permalink
    24/11/2011 11:46

    Paidia kalhmera to kostos tou narthika einai mono 25 Euro apo to odontotexniko ergasthrio pros ton odontiatro,ta alla xrhmata einai ntabatzilikh tou odontiatrou.
    Opote ean exete gnwsto odontotexnith pate kateuthian ekei ………….. 😉

  11. Valia permalink
    25/11/2011 00:54

    Kalhspera!!!Eimai 23 xronwn kai edw kai 6 mhnes etrize h gnatho mou kai edw kai mia evdomada den mporw na anoiksw to stoma mou gt ponaw phga se giatro ka mou eipe oti exw arthrittida sth gnatho mou edwse therapia 10 hmerwn kai meta tha valw gia 6 mhnes narthrika etsi mou eipe….Mou eipe 12 wres th hmera… Kserete pws einai autos o narthrhkas tha ton foraw mono ston ypno mou fenetai?????Exw agxwthei para polu to pws tha einai an tha ponaei… Perimenw apanthseis…..

    • Psychia permalink*
      25/11/2011 08:31

      Γεια σου Βάλια. Ο νάρθηκας είναι σαν αυτόν στη φωτο πιο πάνω. Δεν πονάει όταν τον φοράς. Τον φοράς την νύχτα που κοιμάσαι για να κόψεις την συνήθεια.

Πε μας ρε!

